Jak zadat web, abyste získali maximum?

Správně zadat web je technicky velmi jednoduché. Má to však jeden háček.

Abyste získali ten nejlepší web, sepište jen své cíle. To můžete udělat i v několika variantách, abyste zjistili, kolik vás bude stát poloviční a dvojnásobný cíl.  A pak oslovte několik firem a mimo jiné se ptejte na reference a garance.

Ukázky zadání

Ukázka 1: Jsme firma XY (www.xy.cz). Chceme aktualizovat prezentaci. Jejím cílem je získávání poptávek v hodnotě minimálně 1.000.000 Kč měsíčně bez DPH.

Ukázka 2: Jsem osobní finanční poradce z Liberce. Měsíčně potřebuji získat 40 nových klientů a chci je získat na internetu bez obvolávání na studené kontakty.

Ukázka 3: Otevírám nový kosmetický salón v Táboře. Chci do něj přivést klientky. Pro rentabilitu provozu potřebuji alespoň 100 stálých klientek, kapacitu mám až na 200 stálých klientek.

Ukázka 4: Jsme učitelé tance a rádi bychom připravili a prodávali on-line kurz standardních a latinskoamerických pro začínající a pro mírně pokročilé páry. Předpokládáme cenu 600 Kč a celkový počet prodejů 2.000 ročně.

Možná vám to přijde příliš málo, ale takto to na začátek komunikace stačí. Poskytnete dodavatelům prostor pro uplatnění jejich zkušeností.

Tento druh zadání má jednu nevýhodu, kterou ale můžete změnit ve výhodu. Všichni oslovení budou chtít více informací. Někteří vám odpoví jen to. Zkrátka napíší, že potřebují více informací, aby mohli připravit nabídku. Ano, nepřidají žádné konkrétní otázky. Takové rovnou mažte. Jak by byli schopni připravit dobrý prezentační materiál, když sami nezvládají základy komunikace? Ostatní vám pošlou žádost o telefonát nebo formulář s otázkami. Je jen na vás, co budete akceptovat. Každopádně je dobré vybrat 4 až 6 firem a každé z nich věnovat 20 minut odpovědí.

Pro vytvoření prezentace rozhodně potřebují znát více, než je uvedeno v zadání, ale i z otázek a způsobu jejich položení si uděláte představu, jak daná firma pracuje.

Na co by se vás měly ptát? Rozhodně na konkurenční výhody, patrně konkurenty, na vaše klienty, na vaše současné zkušenosti a marketingové aktivity, někteří na váš rozpočet. Návrh rozpočtu ale nechte na nich. Z počtu klientů, průměrné hodnoty jednoho obchodu a stavu na trhu by měly být schopni spočítat optimální rozpočet. Jinak připraví nabídku tak, aby ho vyčerpaly místo zaměření na co nejlepší efektivitu. Ti lepší se vás zeptají i na obchodní procesy, na které by mohli web napojit a vše tak zautomatizovat.

Naopak zbystřete, pokud se vás dotyční zeptají na informace, které máte na webu. Nejde o technické detaily, ale o základní informace. Může to ukazovat na nepřipravenost jejich obchodníka. Ten tím pak ukazuje, jak jste pro něj „důležití“. Stejně bude patrně přistupovat i k vaší zakázce. Může si sice jen ověřovat aktuálnost údajů, ale to se většinou jednoduše zeptá, zda jsou data aktuální.

V čem je tedy háček?

Háček je v nutné důvěře. Dodavatelé často promyslí celý proces od získání pozornosti, následnou komunikaci až po požadovanou akci (zaslání poptávky, rezervace, nákup). Pokud klient požaduje nějaký zásah do tohoto řetězu, bude mu většinou vyhověno. A to přes to, že je změna k horšímu. Boj s klientem je prostě nevděčný a mnozí to po minulých zkušenostech ani nezkouší.

Když někomu výrobu webu zadáte, ptejte se na vše, co vás zajímá. Ptejte se: „Proč je tohle zrovna tady? Jaký efekt má mít zrovna tohle? Proč tu není …?“. Většinou vám to dodavatel bude schopen vysvětlit hned nebo po konzultaci s kolegou, který má za daný segment webu odpovědnost. To, že odpověď nezná obchodní zástupce, není špatně.

Porovnejte nabídky ostatních s tou od nás. Využijte nezávaznou konzultaci zdarma. Určitě budete pozitivně překvapeni.

Čtěte také: